Tai paremminkin suunnitelmia ihan oikeista vaatteista. Joku aika sitten tuli postiluukusta uusin Suuri Käsityölehti. Siinä oli oikein hyvän mallinen "pikkujoulumekko", juuri sitä mallia joka passaisi tälle kropalle. Paha vain että koot loppuvat kesken. Minä en ymmärrä miksi tuollaisissa tanakammallekin ihmiselle sopivissa malleissa on aina koot 32-40 ja sitten ne 44:stä eteenpäin olevat vaatemallit ovat säkkejä. Helkkari, perun koko lehden tilauksen. Äärettömän pettynyt olin myös siihen, että kuvankauniissa puserossa (juuri minun mallini!) taisi suurin koko olla 40. Ja sitten se mainostettu XL-malli oli ylisuuri hörselöinen organzajakku, jollaista en suin surmin päälleni pukisi (ja nekin XL-kaavat ovat minulle isoja.) Öh, maksankohan jotenkin turhasta tuossa tilauksessani? Normikaavat eivät sovi rinnan kohdalta (perhanan perimä...) ja XL-kaavat ovat jätti-isoja tälle naiselle. Kaavoittajaa kaivataan, voi kun joku tekisi minulle kunnolliset ja mittojen mukaan piirretyt kaavat.

Onni onnettomuudessa on kuitenkin tämä: postauksen aiheuttaneessa mekossa on tasan kaksi kappaletta, etu ja taka. Ja jopa minun kaavanpiirtotaidoilla niitä suurennetaan sen verran, että saadaan sopiva. Olen pitkään himoinnut tuollaista pikkumustan tyylistä mekkoa, mutta eihän sellaiseen voi olla kaavoja. Kaikki isommat mekkokaavat ovat mitä ovat. Säkkejä. Tai sitten siinä ainoassa isommassa mallissa on esittelymaininta "tässä sievä mekko kummitytön häihin". Aijaa, että tanttamallia taas. Kiitos nyt tästäkin vähästä.

Ärrinmurrinpurrin. Olen tainnut ihan samasta asiasta marista aikaisemminkin. Mutta kun hatuttaa. Missä ovat ne isompikokoiset mutta silti muodikkaat/nuorekkaat vaatteet? Tai edes kaavat niihin? Kyllä minä ommella osaisin... Onko tämä joku vaate/kaavavalmistajien salaliitto? Että saadaan tuska siitä, kun ei sovi normimuottiin, vieläkin suuremmaksi? Kai se pitää vain ahkerasti ravata lenkillä, hyvinhän tässä on jo syksy lenkkeiltykin. Huokaus. Syvä huokaus.

Mutta olisi se silti kiva että minuakin pidettäisiin potentiaalisena vaatteentekijänä/-ostajana...

P.S. Onkohan kenelläkään mahdollisella lukijalla "liian pieniä kaavoja" -oireyhtymää?